Για όλα φταίει ο Γιαπωνέζος
Ήταν τέλη του 2013 όταν στην καρδιά της Αθήνας, σε μία παλιά νεοκλασική πολυκατοικία του ’30, στη σκιά του ξενοδοχείου Hilton, ξεκινούσε η ιστορία των πρώτων ελληνικών δωματίων απόδρασης γνωστών και διαδομένων στο εξωτερικό ως escape rooms. Τότε δειλά δειλά οι Έλληνες groupies των ιστοριών τρόμου, περιπέτειας, μεταφυσικής και μυστηρίου, ξεκίνησαν να ξανασυστήνονται με τους ήρωες της Αγκάθα Κρίστι, του Στίβεν Κινγκ, του Άρθουρ Κόναν Ντόυλ και του Νταν Μπράουν, αναζητώντας αυτή τη φορά νέους κώδικες επικοινωνίας. Σε ένα ερμητικά κλειστό δωμάτιο και έχοντας στη διάθεσή τους μόνο μία με μιάμιση ώρα για να τα καταφέρουν να αποδράσουν, γίνονται συνεργοί και συμμετέχοντες σε θριλερικά σενάρια με γρίφους, φόνους, εξαφανίσεις, ανεξήγητα φαινόμενα και θανατηφόρα μυστικά. Διαδραστικότητα, αδρεναλίνη στα ύψη και καλομελετημένα storytellings με το happy ending να φέρνει και την απελευθέρωσή τους από το δωμάτιο εγκλεισμού.
Από τότε μέχρι σήμερα, τα δωμάτια αυξήθηκαν, οι ιδέες μεταλλάχθηκαν και πολλά άλλαξαν στο τοπίο της εν λόγο αγοράς. Νέες τεχνολογίες, εντυπωσιακά ψηφιακά μέσα με ηχητικά και οπτικά εφέ που σε κάνουν να μπερδεύεις την αλήθεια με το ψέμα, ακόμα και σενάρια ενισχυμένα από την παρουσία έμπειρων ηθοποιών, δίνουν το αναγκαίο push για να πάει και στη χώρα μας, το θέμα Escape Rooms ένα βήμα παραπέρα .
Σήμερα, λοιπόν, τα Escape Rooms στην Ελλάδα, μπορεί ως επιχειρήσεις να ξεπερνούν τις 200, με πάνω από 500 θεματικά παιχνίδια σε περίπου 30 περιοχές της Ελλάδας (πρώτη δύναμη η Αθήνα με περίπου 130 επιχειρήσεις, ακολουθεί η Θεσσαλονίκη και στην τρίτη θέση η Ρόδος), ωστόσο «μητέρα» και πρέσβειρα αυτής της ψυχαγωγικής καινοτομίας παραμένει αναμφισβήτητα η πατρίδα σχεδόν κάθε τεχνολογικού θαύματος, η Ιαπωνία. Από το Κιότο της Ιαπωνίας ξεκίνησαν όλα, το καλοκαίρι του 2007, όταν το επιχειρηματικό δαιμόνιο του 35χρονου εκδότη Takao Kato έδωσε οντότητα στη φιλοσοφία των παιχνιδιών απόδρασης που μέχρι τότε συναντούσε κανείς μόνο σε κινητά και -σε ακόμα πιο πρωτογενή μορφή- σε pc ( οι χρήστες με το ποντίκι τους συμμετείχαν σε point-and-click παιχνίδια απόδρασης και επίλυσης μυστηρίων). Η εταιρεία του, SCARP, άνοιξε εκεί το πρώτο Escape Room, με ένα και μόνο δωμάτιο ιδανικό για 5-6 παίχτες, με σενάριο στηριζόμενο στην επίλυση δύσκολων γρίφων και με εξαιρετικά χαμηλά ποσοστά απόδρασης. Στην πάροδο των χρόνων, η SCARP, αποφάσισε να μεταφέρει το concept δημοφιλών video games σε ακόμα περισσότερα ειδικά διαμορφωμένα δωμάτια, φτάνοντας σήμερα να έχει μελετήσει τόσο ενδελεχώς το θέμα «Real Life παιχνίδια απόδρασης», ώστε να διαθέτει ακόμα και θεματικό escape room σε εξωτερικό χώρο στο οποίο συμμετέχουν ταυτόχρονα μέχρι και εκατό παίκτες.
Όσο για τις υπόλοιπες μεγάλες ασιατικές χώρες (Κίνα, Σιγκαπούρη και Μαλαισία) δεν άργησαν να μπουν και αυτές στο παιχνίδι, «παρασύροντας» αρχικά την Αμερική και έπειτα την Ευρώπη, την Αυστραλία και τον Καναδά (ο αριθμός των επιχειρήσεων παγκοσμίως σήμερα ξεπερνά τις 3.000).
Στην Ευρώπη, ειδικότερα, η μόδα των Escape Rooms ξεκίνησε από την Βουδαπέστη το 2011, όταν η εταιρεία Parapark, αγνοώντας ότι το συγκεκριμένο concept έκανε ήδη θραύση στην Ασία, αποφάσισε εμπνευσμένη από τη λογική των video games να στήσει το πρώτο δωμάτιο απόδρασης (αργότερα άνοιξε 20 ακόμα σε ολόκληρη σχεδόν την Ευρώπη αλλά και στην Αυστραλία). Σχεδόν παράλληλα ξεκίνησαν τα πρώτα franchise της SCRAP στην Αμερική («Real Escape Rooms»), αρχής γενομένης από την California και συγκεκριμένα από το San Francisco, απ’ όπου πέρασαν περισσότεροι από 6.000 επισκέπτες στον πρώτο κιόλας χρόνο λειτουργίας του . Το φοβερό είναι ότι, σήμερα ο μέσος χρόνος αναμονής για να κάνεις booking στο συγκεκριμένο δωμάτιο ξεπερνά τις 30 ημέρες.